Skip Ribbon Commands
Skip to main content

AkzoNobel verzorgt training ITEB Automotive

AkzoNobel verzorgt training ITEB Automotive

vrijdag 15 juni 2012

 

Ontwikkelingen in de schadeherstelbranche gaan razendsnel. Schade-experts die goede gesprekspartners willen blijven voor reparateurs zullen dan ook regelmatig hun kennis moeten bijspijkeren. De Automotive experts van ITEB Schadeservices deden dat onlangs in praktijksessies, georganiseerd in samenwerking met onder meer AkzoNobel.

ITEB Schadeservices maakt als zelfstandig opererende unit deel uit van de Allianz Nederland Verzekeringsgroep: de belangrijkste sturende partij binnen TopHerstel.

Goed beslagen ten ijs
“Permanente educatie staat bij ITEB hoog in het vaandel. We hebben dan ook de grootste registerexpert-dichtheid in Nederland: van onze 44 mensen in de buitendienst zijn er 39 registerexpert, en de andere 5 studeren ervoor”, vertelt Joost van Wagtendonk, groepshoofd buitendienst Automotive ITEB Schadeservices. “Samen met Vakopleiding Carrosseriebedrijf (VOC) organiseren we zes keer per jaar examens voor schade-experts, over onderwerpen als Audatex, verzekeringstechniek, materialen, chassis en carrosserie en incompany vragen. Daarnaast verzorgen we regelmatig praktijksessies. We vinden het belangrijk dat het kennisniveau van onze experts minimaal gelijk blijft aan dat van de reparatiebranche. Ontwikkelingen gaan snel; we willen en moeten meeveranderen. Als je weet wat er speelt en hoe het werkt, kom je goed beslagen ten ijs als je in overleg gaat met reparateurs.”

Professionele praktijksessies
Op 12 en 14 juni volgden in totaal 50 deelnemers een praktijksessie van 15.00 tot 22.00 uur. Care Breda en ABS Autoherstel Boekhorst in Arnhem werkten graag mee aan deze trainingen en stelden een deel van hun praktijkruimte, deels in productietijd, beschikbaar. Diverse noodzakelijke onderdelen voor de praktijksessies zijn beschikbaar gesteld door van Gils Automotive te Den Haag. Voor een professionele invulling van het trainingsprogramma benaderde ITEB Schadeservices verfproducent AkzoNobel, Verfindustrie Spectrum (onderdeel van AkzoNobel) en Lascare Carrosserie (specialist in las-, snij- en uitdeukapparatuur). Joost van Wagtendonk van ITEB Schadeservices: “Deze bedrijven hebben een schat aan kennis en ervaring op het gebied van lakken en reparatiemethodes. Daar doen we graag een beroep op, om er samen twee inspirerende en leerzame dagen van te maken.”

Up to date
Gerhard Aalbers, Manager Services & Strategische Sales AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings Nederland, is er trots op dat AkzoNobel een belangrijke inhoudelijke bijdrage mocht leveren aan de kennissessies. “Een goede relatie met de sturende partijen is voor ons van groot belang. Gerichte opleidingen om het kennisniveau van de buitendienst van ITEB Schadeservices up to date te houden passen daar goed bij. De experts blijven zo op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en innovaties en zijn daarmee een deskundige gesprekspartner van de reparatiebranche in Nederland.”

 
Aan de slag
De praktijksessies zijn opgebouwd uit drie workshops, voorafgegaan door een korte toelichting over de nieuwste lakinnovaties en reparatietechnieken. Onder begeleiding van AkzoNobel-specialisten gingen de schade-experts aan de slag met nieuwe verfproducten, spuittechnieken, deelreparatie en spotrepair. Verfindustrie Spectrum verzorgde een workshop over kunststofreparaties, waaronder bumperherstel, en demonstreerde het polijsten van koplampglazen. Lascare Carrosserie zette de deelnemers aan het werk met een systeem om beschadigingen en deuken uit dorpels en deuren te verwijderen.

Kennis meteen inzetbaar
“Cursussen zijn meestal puur theoretisch. Door zelf aan de slag te gaan leer je er nog meer van”, is de ervaring van senior schade-expert Floyd Swijnenburg van ITEB Schadeservices. “We hebben bijvoorbeeld ervaren dat er veel mogelijkheden zijn voor ijzersterk bumperherstel. Vervangen is minder vaak nodig dan een paar jaar geleden. En we hebben gezien wat spuiters moeten weten, en dat zij ware kunstenaars zijn in het repareren van kleine schades.” De Register-Expert verwacht dat hij de opgedane kennis meteen kan inzetten in de praktijk: “We hebben regelmatig discussies met schadeherstelbedrijven of kunststof, plaatwerk of spuitwerk wel of niet te herstellen is. Mede door deze praktijksessie kunnen we nog beter uitleggen wat wel kan en wat niet. Ik kijk terug op een heel leerzame dag.”