Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Acoat Selected Symposium 2012

Acoat Selected Symposium 2012

donderdag 15 november 2012

Hoe maak je het verschil in een markt die onder druk staat en waarin veranderingen steeds sneller gaan? Die vraag stond centraal op het Nederlandse Acoat Selected Symposium 27 september in Rotterdam. Ruim 180 deelnemers lieten zich inspireren door sprekers die lieten zien waar lef, visie en ondernemerschap toe kan leiden.

 Veranderingen kunnen je slapeloze nachten bezorgen. Zeker als ontwikkelingen zo snel gaan als vandaag. Toch kun je er ook sterker van worden. Het is maar hoe je ermee omgaat. Die spiegel kregen Acoat Selected-partners voorgehouden tijdens een inspirerend symposium op een locatie die verandering en ondernemerschap in zich verenigt: Stoomschip Rotterdam.

Regie in eigen hand
Het symposium thema ‘Groei door verandering’ vormde een logisch vervolg op ‘Management of Change’: het thema van het 35-jarig jubileumcongres vorig jaar in Italië. “We willen laten zien dat ook een moeilijke markt kansen en perspectief biedt”, verklaart symposium gastheer Gerhard Aalbers, manager Services & Strategische Sales bij AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings Nederland. “Veranderingen zijn niet te stoppen. Grijp ze aan bij het zoeken naar mogelijkheden om je positie verder te versterken. Dan kun je groeien door verandering en de regie over je toekomst in eigen hand houden.”

Groei door verandering
Sprekers uit verschillende vakgebieden haakten in op ‘Groei voor verandering’. Marketing Manager Remco Maassen van den Brink van AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings EMEA liet zien hoe AkzoNobel omgaat met veranderingen, en wat schadeherstellers de komende jaren aan ondersteuning en innovaties mogen verwachten.

Frank Beelen, directeur-eigenaar van Beelen Beheer Groep met vijf autobedrijven in de Randstad, wist ondanks alle zorgen in de automobielwereld te groeien in zijn regio. Uitgaan van je eigen kracht, proactief bezig zijn en je eigen koers blijven volgen zijn volgens hem de sleutelwoorden.

Ondernemer Michiel Muller stond met zakenpartner Marc Schröder aan de wieg van succesvolle innovatieve concepten, waaronder onbemande Tango-tankstations en Route Mobiel (dat het monopolie van de ANWB Wegenwacht brak). Nadenken over mogelijkheden buiten de gebaande paden biedt volgens hem kansen om te groeien door verandering.

Vooraanstaand Belgisch trendwatcher Herman Konings trakteerde de zaal op een wervelende presentatie rond groei door verandering, met als rode draad: als je goed weet om te gaan met veranderingen, kom je er sterker uit.

Waardering
Deelnemers hadden grote waardering voor het symposium, bleek uit de enquête na afloop. Vooral de praktijkverhalen over groei door verandering scoorden hoog. Naast een inhoudelijk sterk programma bood het symposium een boeiende rondvaart op de Spido door de Rotterdamse haven en, uiteraard, gelegenheid tot netwerken en bijpraten.

“200% gaan voor een idee”
Gert van Wijngaarden (Autoschade Van Wijngaarden, Papendrecht): “Prima georganiseerd symposium. Vooral het verhaal van Frank Beelen sprak mij zeer aan. Naast een schadebedrijf heb ik twee autobedrijven. Ook ik ben bezig met verandering, bijvoorbeeld specialiseren op onderhoud voor alle merken. Drie jaar crisis hakt erin, maar als je een idee hebt moet je er 200% voor gaan, vind ik. Het symposium was voor mij een bevestiging dat ik met een aantal zaken op de goeie lijn zit. En dat AkzoNobel in dezelfde richting denkt.”

“Soms moet je de sprong wagen”
Harry Evers (ABS ASG Autoschade Gelderland): “Interessante mix van sprekers. Goed om te horen dat AkzoNobel nog dichter bij de werkvloer komt om ons door moeilijke tijden heen te helpen. Herkenbaar vond ik wat Michiel Muller vertelde: als je iets nieuws begint kun je voor 70% inschatten wat er gaat gebeuren. Verder moet je soms gewoon de sprong wagen en volharden. Wij hebben in 3 maanden 800 extra auto’s met hagelschade gerepareerd. Vooraf konden we niet voorzien hoe dat zou gaan, maar het pakte goed uit.”