Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Acoat Selected viert 35 jaar partnerschap met top schadeherstelbranche

Acoat Selected viert 35 jaar partnerschap met top schadeherstelbranche

maandag 3 oktober 2011

 

Veranderingen gaan snel, ook in de schadeherstelmarkt. En ze zullen alleen maar sneller gaan. De kunst is erop te anticiperen en ermee om te gaan. AkzoNobel bood 130 trouwe afnemers van Sikkens autoreparatie- en carrosserielakken daar inspiratie en tips voor. Dit tijdens een sterk en stijlvol Acoat Selected jubileumcongres (28 september-1 oktober) in Italië, onder het thema ‘Management of Change – Groei door Verandering’.

Met het exclusieve Acoat Selected partnerprogramma biedt AkzoNobel de top van de autoschade- en carrosseriebranche al 35 jaar technische productbegeleiding en managementondersteuning. Dat de verfproducent de komende jaren blijft investeren in dit partnerschap, bleek ook uit de presentaties en workshops waarmee het meerdaagse jubileumcongres in Sorrento en omgeving van start ging.

Partners in roerige tijden
“Schadeherstelbedrijven staan onder druk. Om te kunnen voldoen aan de steeds hogere eisen van opdrachtgevers dienen bedrijven zich continu aan te passen aan de snelle veranderingen. Tegelijk daalt het werkaanbod en zijn stevige investeringen in mensen en middelen nodig om bij te blijven. Toch zijn er anno 2011 bedrijven die uitstekend scoren. Zij weten veranderingen goed te managen”, aldus congresgastheer Gerhard Aalbers, Manager Services & Strategische Sales bij AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings Nederland. “Ondernemers hebben veel vragen en staan voor complexe keuzes. Wij negeren dat niet; we staan schouder aan schouder met onze afnemers. Partnerschap past bij uitstek in deze tijd van snelle veranderingen.”

Toekomst en ontgijzeling
Het congres werd geopend met een videoboodschap waarin Business Unit Director Simon Parker van AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings EMEA terugkeek op 35 jaar Acoat Selected. Hij lichtte ook toe hoe AkzoNobel omgaat met veranderingen en invulling geeft aan de bedrijfsslogan ‘Tomorrow’s Answers Today’.

 Verandering is de enige constante, volgens futuroloog Peter van der Wel. Hij wierp een blik op de toekomst en schetste een flitsend beeld over veranderingen in techniek. Eén ding is zeker: we staan pas aan het begin, er komt nog veel op ons af!
Cultureel antropoloog en ondernemer Arjan Erkel nam de congresdeelnemers mee naar 2002: het jaar waarin hij in Dagestan werd ontvoerd. In zijn indrukwekkende presentatie liet hij zien hoe hij zich 22 maanden lang constant moest aanpassen. En hoe schadeherstelondernemers zich kunnen ‘ontgijzelen’.

Wordt vervolgd
Adviseur, docent en onderzoeker Hans Vermaak is expert in het begeleiden van veranderingen. Hij hield een enerverende uiteenzetting over veranderkunde en koppelde dat aan een kleurmodel. Een test onder de congresdeelnemers maakte zichtbaar hoe de groep ‘gekleurd’ is, en daarmee hoe deze ondernemers omgaan met veranderingen. Onder begeleiding van zeven speciaal getrainde AkzoNobel-medewerkers werden workshops over verandermanagement georganiseerd. “Als vervolg hierop ontwikkelen we in samenwerking met Hans Vermaak een praktische training over verandermanagement”, vertelt Gerhard Aalbers. “Vanaf 2012 kunnen al onze Acoat Selected-partners hieraan deelnemen.”

Bijpraten en netwerken
Natuurlijk bood het jubileumcongres extra veel gelegenheid tot bijpraten en netwerken. Niet alleen tijdens lunches, borrels en diners; op het programma stond een excursie naar het eiland Capri, een bezoek aan de opgravingen bij Pompeï of een beklimming van de Vesuvius. Tijdens een feestelijk diner zijn de Acoat Selected-partners van het eerste uur in het zonnetje gezet. Ook de deelnemers die meer dan 25 jaar Acoat Selected partner zijn, werden gehuldigd.

AkzoNobel en de deelnemers kijken terug op een geslaagd evenement. Conclusie van het congres: Acoat Selected-ondernemers kunnen het verschil maken door veranderingen als uitdaging te zien. Daarbij weten ze zich, ook de komende 35 jaar, ondersteund door hun verfleverancier.

“Ik heb een paar geweldige dagen mogen beleven: een congres met het juiste thema, hele goede sprekers, een nuttige workshop. De kleurenindeling geeft veel inzicht en was het hele congres onderwerp van gesprek. Vooraf leek het programma me te lang. Achteraf had ik geen moment willen missen”, aldus Rob Hoppenbrouwers, directeur ABS Hoppenbrouwers – Bergen op Zoom en Acoat Selected-partner van het eerste uur.