Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Total loss… of werk aan de winkel?

Total loss… of werk aan de winkel?

vrijdag 8 juli 2011

 

Hoe voorkom je dat auto’s economisch total loss worden verklaard terwijl ze nog te redden zijn? Die vraag stond centraal in een kennissessie van AkzoNobel voor schadeherstelbedrijven.

23 Acoat Selected-ondernemers kregen handvatten aangereikt waarmee ze total loss-gevallen kunnen vermijden, en daarmee hun rendement kunnen verbeteren. Deelnemer Ron Bruin van ABS De Laat (Heerhugowaard): “We zijn schadeherstelbedrijf, geen total loss afwikkelingsbedrijf. Als er mogelijkheden zijn om toch een reparatiemethode aan te bieden waarbij kwaliteit is gewaarborgd, haal je werk binnen.”

Doel van de kennissessie op 30 juni was deelnemers behendiger maken in de keus en het proces om auto’s met flinke schade toch te repareren. “Voor zover reparatie technisch en financieel haalbaar en verantwoord is, uiteraard”, benadrukt Remco Ruiter, Business Consultant bij AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings. “Wij merken dat ondernemers kansen zien voor zwaar beschadigde auto’s, maar dat het vaak ontbreekt aan snelheid en technisch inzicht in wat er allemaal nog mogelijk is. Daar zijn we met deze sessie op ingesprongen.”

Zorg wegnemen
Snel handelen is geboden om total loss te vermijden. “Meteen beginnen met demonteren, en als een auto in het water heeft gelegen meteen delen schoon- en droogmaken. Dan bespaar je honderden euro’s vervangingskosten”, weet Remco Ruiter. “Minstens zo belangrijk is vertrouwen wekken bij je klant. Bij het eerste gesprek de zorg wegnemen. Nodig de klant uit om in de werkplaats te komen kijken. Leg uit dat je de uitlijning meteen controleert. En dat de auto van total loss gered kan worden door gebruikte onderdelen toe te passen in plaats van originele onderdelen. Maak daarbij duidelijk dat deze geldbesparende oplossing de kwaliteit van de uiteindelijke reparatie niet in de weg staat.

In de praktijk
Deelnemers brachten een bezoek aan de Airbagbank (DiagnoseXpert) en Bart Ebben Specialist Citroën Peugeot. Bij de Airbagbank werden de ondernemers geïnformeerd over de wereld achter de airbag-afdekkap, in technisch en commercieel opzicht. Ze kregen tips die het verschil kunnen maken tussen het wel of niet mogen herstellen van een grotere schade waarbij één of meerdere airbags zijn geactiveerd.

Bij Bart Ebben kregen de bezoekers een blik achter de schermen van een modern demontagebedrijf. Met als speerpunten: scherpe inkoop van onderdelen, tijdbesparing door gebruikte onderdelen toe te passen en de hoge mate van kwaliteitscontrole.
Tussen beide bedrijfsbezoeken door presenteerde Wim de Keizer van Breedveld Autoschade (al 35 jaar deelnemer aan het Acoat Selected programma) een aantal rake praktijkvoorbeelden. 

Vertrouwen in kwaliteit
“Ons werk is zo veel mogelijk repareren, en ik sta er altijd voor open om iets nieuws te leren”, motiveert Ron Bruin zijn deelname aan de kennissessie. “De Airbagbank heeft technisch inzicht gegeven in wat er kan spelen. Ik ben nu meer bekend met mogelijkheden om bijvoorbeeld sturingsunits en gordels te repareren in plaats van te vervangen. Dat drukt de kosten. Bij Bart Ebben werd ik positief verrast door de technische kennis van de medewerkers. Door specifieke vragen wordt exact nagegaan of het onderdeel het juiste voor desbetreffende auto c.q. bouwjaar is. Ik weet nu dat ik met een goed gevoel gebruikte onderdelen kan bestellen. Het is tenslotte van belang dat je in één keer het juiste onderdeel geleverd krijgt!

Belangrijk is wel de vertaling naar je klant. Gebruikte delen worden vaak als minderwaardig gezien. Maar in een auto van 5 jaar wordt misschien een deur van 3 jaar teruggezet, die ook nog eens opnieuw wordt gespoten! Met dat inzicht krijgen klanten vertrouwen in de kwaliteit. En dat bepaalt of ze akkoord geven om de auto toch te repareren.

Ook de contacten met collega’s zijn altijd heel waardevol. Iedereen heeft wel een of meerdere praktijkvoorbeelden van het voorkomen van een total loss. Door met elkaar te praten leer je van elkaar. Al met al een goed verzorgde, leerzame dag.”

 
 
This website uses cookies. They allow us to optimize your browsing experience and also help us to understand how you use our site. By continuing to use this website, you accept our use of cookies.